Blog 3: Doelstellingen sales en marketing

Het hoogste doel van een commerciële organisatie is het binnenhalen en -houden van voldoende business om de organisatie minimaal te doen overleven.

Aan de commerciële kant heb je hier zowel sales als marketing voor nodig. In de B2B horen  marketing en sales dezelfde commerciële doelstelling te hebben, als fysieke sales tenminste het enige verkoop kanaal is. Het kan niet zijn dat ze verschillende doelstellingen hebben qua jaaromzet en marge, want dan zijn hun beider activiteiten niet in lijn met elkaar en zullen de commerciële resultaten en de samenwerking onderling suboptimaal zijn.

Voorbeelden van  commerciële doelstellingen

Ik heb hieronder een theoretisch voorbeeld gegeven over een gezamenlijke hoofddoelstelling van sales en marketing en hoe dit dan uitwerkt in subdoelstellingen.

doelstellingen-sales-en-marketing-blog
Voorbeeld doelstellingen sales en marketing

 

Zonder allignment geen optimaal resultaat

Alignment van de doelstellingen levert duidelijkheid en zorgt ervoor dat sales en marketing op de juiste manier met elkaar in gesprek gegaan over de commerciële plannen en prioritering van activiteiten. Het voorkomt tegelijkertijd ook discussies en zelfs gevechten over wie nu commercieel leading is, sales of marketing. Dit vind ik flauwekul discussies. Marketing en sales hebben elkaar hard nodig om de gezamenlijke doelstelling te behalen. Daarbij is maar één iemand leading: de klant!

Hebben jullie mooie voorbeelden van doelstellingen van sales en marketing die WEL of juist NIET alligned zijn. Ik hoor dat graag, plus de resultaten die deze doelstellingen wel of niet hebben opgeleverd.

 

 

Een gedachte over “Blog 3: Doelstellingen sales en marketing

Plaats een reactie