Blog 1: Waarom schrijf ik artikelen over B2B (business to business) marketing?

In het algemeen hebben echt grote bedrijven in Nederland een volledig gelande en gewaardeerde marketingafdeling. De commerciële resultaten die zo’n marketingafdeling boekt wens ik kleine en middelgrote bedrijven ook toe.

Elk bedrijf verdient goede marketing

Ik gun elk bedrijf dat vooruit wil in de wereld een goede marketing afdeling. In deze artikelen geef ik ondernemingen en ondernemers praktische handvatten en richtlijnen om marketing in hun B2B-organisatie goed op te zetten. Het zijn richtlijnen en handvatten die ik mij de afgelopen 15 jaar door schade en schande eigen heb gemaakt en het helpt ondernemingen een marketingorganisatie in te richten die het bedrijf help aan meer commerciële focus en meer denken en actie ondernemen vanuit de behoefte van de klant. Daardoor verbeterd uiteindelijk het bedrijfsresultaat van de organisatie.

Marketing is niet alleen marketing communicatie

In mijn ervaring stellen de meeste directies van bedrijven in Nederland  in die groep van kleinere bedrijven marketing in eerste instantie gelijk met marketing communicatie, oftewel folders maken, stands organiseren op beurzen, bestellen van gadgets, het opstellen van de (e-mail) nieuwsbrieven en managen van de SEA-advertenties. Marketing is echter veel breder dan marketing communicatie en kan veel meer doen om te helpen om zoveel mogelijk goed renderende business binnen te halen.

Indeling van mijn marketing artikelen

De opbouw van het eerste deel van mijn verhaal is als volgt:

De bovenstaande blogs of hoofdstukken hebben te maken met de marketingactiviteiten waar je mee te maken krijgt in de eerste periode als je een marketingorganisatie op gaat zetten in een organisatie waar nog geen marketingafdeling was.

Plaats een reactie