Blog 2: Wat is marketing?

Marketing is de samenvoeging van “market” en “getting”. Dat zegt eigenlijk genoeg. Het doel van marketing in de organisatie is het zo snel mogelijk en zoveel mogelijk goede winstgevende business uit de markt binnen te harken. Marketing is niets meer en niets minder. Het managen van je merk, van je producten, de jaarlijkse haring party, het bouwen van je site, de commerciële strategie en andere zaken die vaak vallen onder marketing zijn allemaal ondergeschikt aan dat ene doel: het binnenhalen en binnen houden van de business op korte én op lange termijn.

Goed en winstgevend

Belangrijk zijn de twee bijvoeglijke naamwoorden voor het woord business: Goed en winstgevend. Goed is het kader waarin de ondernemer zijn business wil genereren: hoe duurzaam moeten we zijn, hoe netjes, passen binnen onze core business etcetera. Voldoende stof om binnen een aantal directievergadering te laten verteren. Winstgevend lijkt voor zich te spreken, maar dat is niet zo. Ik ken voldoende bedrijven die hun resultaat meten in volumes, kilometers en bijvoorbeeld omzet per klant. Dat zijn echter grootheden waarmee je de komende jaren niet kan investeren in je bedrijf. Met winst wel.

Top 10 winstgevende klanten

Marketing kan complex zijn en daardoor verwarrend: maak het simpel

Marketeers zijn er goed in om marketing complex te maken met veel hip en trending taalgebruik.  Volgens mij de essentie waarom zoveel bedrijven marketing nog niet of niet volledig omarmen. Directies snappen marketing niet omdat het zo complex lijkt. Zonde voor het marketingvak, jammer voor de directie en het bedrijf waar de marketeer actief is. Sales is als gespreksonderwerp wat dat betreft een stuk eenvoudiger, dat gaat over individuele klanten, contracten en klantissues.

Trendy marketeers die artikelen produceren met kreten als “User generated content will be the new hit” moeten daarom door de marketing community wat mij betreft in de ban worden gedaan. Deze mensen leveren geen enkele positieve bijdrage aan het marketing vak tenzij ze in de eerste alinea direct uitleggen hoe dit leidt tot een hogere bruto marge voor de verkopende organisatie.

user generated content will be the new hit

Ik ben benieuwd welke trendy marketing speak mijn lezers op het spoor zijn gekomen. Kreten  die goed klinkt maar die jullie echt niet begrijpen. Deel ze en laten we kijken of het echte flauwekul is óf dat er een kern van waarde in zit qua genereren van meer goede en winstgevende business. Laten we ze samen bespreken.

Een gedachte over “Blog 2: Wat is marketing?

Plaats een reactie